نماینده مجلس: واردات تجهیزات پزشکی باید تسهیل شود

درحال حاضر قیمت واردات تجهیزات پزشکی حتی با ارز نیمایی، بسیار بالا است؛ به گونه‌ای که امروز دستگاه ام آر آی باید با قیمت معادل 30 الی 35 میلیون تومان خریداری شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی، علاوه بر اینکه بر کاهش قیمت اثر گذار خواهد بود، موجب تشویق واردات کنندگان و افزایش تولید می‌شود.

به گزارش آی‌مد تودی، سید محمد پاک مهر عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، درباره تاثیر معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای واردات مواد اولیه دارو بر قیمت دارو اظهارکرد: در تصمیمی که هفته گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شد، علاوه بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای واردات مواد اولیه دارو، واردات شیر خشک و تجهیزات پزشکی نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند.

او افزود: حذف ارز ترجیحی در چندماه گذشته منجر به ایجاد شوک قیمتی در بازار دارو شد؛ البته حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه دولتی نبود بلکه معنای هدفمندسازی یارانه دولتی بود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد؛ با این حال اما واژه حذف ارز ترجیحی، باعث وارد شدن شوک قیمتی به بازار دارو شد. البته در آستانه فصل پاییز با افزایش قیمت و همچنین احتکار برخی از داروها از سوی دلالان، شاهد کمبود دارو در کشور شدیم. در کنار تمام این مسائل برخی از کارخانه‌های تولید دارو نیز برای سود بیشتر، تولید خود را کاهش دادند.

پاک مهر ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند شیرخشک، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که از اهمیت زیادی برخوردار است، باید ساماندهی می‌شد. درحال حاضر قیمت واردات تجهیزات پزشکی حتی با ارز نیمایی، بسیار بالا است؛ به گونه‌ای که امروز دستگاه ام آر آی باید با قیمت معادل 30 الی 35 میلیون تومان خریداری شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی، علاوه بر اینکه بر کاهش قیمت اثر گذار خواهد بود، موجب تشویق واردات کنندگان این اقلام می‌شود. همچنین سود شرکت‌های تولید کننده که دیگر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند افزایش خواهد یافت و در نتیجه شاهد افزایش تولید و افزایش واردات خواهیم بود.

او با اشاره به موضوع انحصار تولید تجهیزات پزشکی در کشور گفت: درحال حاضر تولید تجهیزات پزشکی در کشور در انحصار یک شرکت است و قدرت رقابتی در این زمینه وجود ندارد؛ در این شرایط اگر محصولات کیفیت نداشته باشند و نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت بالاتی داشته باشند، مصرف کننده ضرر خواهد کرد. لذا در این زمینه باید پیش بینی‌های لازم صورت می‌گرفت تا واردات کالاهای پزشکی باتوجه اهمیت سلامت مردم، در صورت کمبود و بی کیفیتی و گرانی کالای داخلی، تسهیل شود. البته این فرآیند باید با مجوز وزارت بهداشت و درمان انجام بگیرد.

پاک مهر خاطرنشان کرد: باید در زمینه کیفیت و اثر بخشی کالاهای مرتبط با سلامت مردم، بیشترین دقت نظر در دستور کار قرار بگیرد؛ ما نمی‌توانیم به دلیل اینکه کالایی نمونه داخلی دارد، دیگر واردات نمونه خارجی آن با هر قیمت و کیفیتی ممنوع شود. لذا این موضوع نیز باید در مورد توجه مسئولان و نمایندگان مجلس قرار بگیرد تا سلامت مردم با مشکل مواجه نشود.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *