جوان بروجردی تولیدکننده دستگاه‌ تجهیزات دندان‌پزشکی

دستگاه رقیب ما برند کوکسو چین است که قیمت برند اصلی آن ۳ برابر دستگاهی است که ما تولید کردیم، قیمت دستگاه فیک آن هم دو برابر دستگاه تولید ما است، واردات برندهای خاص آمریکایی هم که به دلیل قیمت بالا متوقف شده است.

علی شیخ الاسلامی متولد ۷۷ و کارشناس مهندسی پزشکی است که از سال ۹۶ و با ورود به دانشگاه کسب و کار خود را در حوزه خدمات تجهیزات پزشکی شروع کرده و بعد از چند سال به دلیل نیاز بازار سراغ تولید دستگاهی در حوزه تجهیزات دندان پزشکی رفته است.  این فناور جوان معتقد است: با سرمایه کم هم می‌شود ایده‌ها را تجاری‌سازی کرد، اما برای تحقق این امر باید علاوه بر برنامه‌ریزی بلند مدت از ناامیدی دوری کرد.

شیخ‌الاسلامی می‌گوید: هر جا که بتوان ارزش افزوده‌ای ایجاد کرد قطعا اتفاق خوبی هم در حوزه اشتغال و هم رونق اقتصادی شکل می‌گیرد، بنابراین توجه به حوزه فناوری بسیار مهم است. او که از عدم حمایت مسوولان گلایه دارد، معتقد است: عشق است که تولیدکنندگان را در این مسیر نگه داشته، زیرا با وجود چالش‌هایی که در حوزه تولید وجود دارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر سود بیشتری را به دنبال دارد.

خبرگزاری فارس با این فناور موفق بروجردی که به دنبال توسعه و افزایش سبد تجهیزات دندان پزشکی است، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ که در ادامه می‌خوانید.

 شما ظاهرا از سن کم وارد فضای کسب و کار شدید؟

بله، من سال ۹۶ با ورود به دانشگاه در حیطه تجهیزات دندان پزشکی در حوزه خدمات تعمیری و نگهداشت تجهیزات می‌شود گفت با دست خالی وارد بازار کار شدم.

چطور شد به فکر ساخت این دستگاه افتادید؟

همانطور که اشاره کردم چند سال در حوزه تجهیزات دندان پزشکی فعالیت داشتم و ظرف این مدت با توجه به تجربیاتی که کسب کرده بودیم با توجه به نیاز بازار سال ۹۹ ایده تولید دستگاه پرس مونتاژ و دمونتاژ هند پیس‌های چرخشی به ذهنمان رسید که بتواند نواقص دستگاه‌های فعلی را که در بازار وجود دارد برطرف کند.

چقدر طول کشید که دستگاه را تولید کنید؟

اواخر سال ۹۹ شروع کردیم و پایان سال ۱۴۰۰ نمونه اول دستگاه را تولید کردیم، پس از ساخت نمونه اول نیز حدود ۲۰ دستگاه را برای سنجیدن بازار عرضه کردیم که مورد استقبال هم قرار گرفت.

تفاوت دستگاهی که شما تولید کردید با نمونه‌های خارجی چیست؟

افزایش دقت، سهولت کاربری، قیمت مناسب همچنین زیبایی از تفاوت‌هایی است که دستگاه ساخت ما با نمونه‌های خارجی دارد.

پس دستگاه ساخت شما قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و درواقع مانع واردات هم شده است؟

بله، قطعا قابل رقابت است، ما با وارد کننده‌گان تجهیزات پزشکی در ارتباط هستیم وقتی دستگاه را طراحی و ساختیم مورد قبول واقع شد.

دستگاه رقیب ما برند کوکسو چین است که قیمت برند اصلی آن ۳ برابر دستگاهی است که ما تولید کردیم، قیمت دستگاه فیک آن هم دو برابر دستگاه تولید ما است، واردات برندهای خاص آمریکایی هم که به دلیل قیمت بالا متوقف شده است.

بازار محصولی که تولید کردید، فراهم است؟

بله، تکنیسین‌های تجهیزات داندپزشکی کلینیک‌های دندان‌پزشکی، مهندسین تجهیزات دندان‌پزشکی مشتری این دستگاه هستند، ما از آبان ماه تاکنون دستگاه تولید کردیم که ۵۰ درصد آن عرضه شده است.

برای ساخت دستگاه چقدر هزینه کردید؟

سال گذشته نمونه اولیه را با روش ریخته‌گری آلومینیوم با هزینه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ساختیم، اما برای طراحی جدید و تولید ۱۳۰ دستگاه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم، البته با فروش حدود ۵۰ دستگاه سرمایه اولیه را بازگرداندیم.

شما مطرح کردید که برای ورود به بازار کار تقریبا با دست خالی شروع کردید؟

بله، من همانطور که خودتان هم اشاره کردید تقریبا با دست خالی و مبلغ اندکی شروع کردم، به نظر من با دست خالی شروع کردن در مواردی کمک کننده هم است هر چند تزریق پول مهم است اما برای شروع سرمایه زیاد ممکن است منجر به خرج بیهوده شود.

با تولید این دستگاه برای چند نفر شغل ایجاد شده است؟

تاکنون ۶ نفر به طور مستقیم مشغول هستند، اما در صورت توسعه و افزایش سبد تجهیزات دندان‌پزشکی این رقم افزایش پیدا می‌کند در همین زمینه البته چندین طرح را در دستور کار داریم.

به عوامل موفقیت خود اشاره می‌کنید؟

استمرار در کار و از این شاخه به آن شاخه نپریدن از عواملی است که می‌توانم مطرح کنم، نکته دیگر فعالیت در حوزه‌هایی است که تخصص داشتم، اما یکی دیگر از دلایل موفقیتی که می‌توانم به ان اشاره کنم تیم داشتن است که بهره‌وری و بازدهی را بالا برده و باعث شده ما در حوزه تجهیزات دندانپزشکی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از اینکه توانسته‌اید یک محصول فناورانه تولید کنید، چه احساسی دارید؟

با توجه به اینکه من در آموزشگاه هم عیب یابی و نگهداشت تجهیزات دندانپزشکی را تدریس می‌کنم، وقتی می‌بینم دانشجویان که تعدادی از آن‌ها از اربیل و سلیمانیه عراق، هرات و ترکیه هستند برای خودشان کسب و کاری راه انداخته‌اند حس وصف نشدنی به من دست می‌دهد، نکته دیگر اینکه وقتی ده‌ها نفر با تولید محصول من نانی را سر سفره می‌برند برای من ارزشمند است.

اما یک نکته که خیلی دلم می‌خواهد مسوولان به آن توجه کنند این است که بچه‌های تولید کننده عشق به تولید را دارند وگرنه همین پول را می‌توانند در بخش املاک و دلال بازی سرمایه‌گذاری کنند و سود چند برابری به جیب بزنند، اما حس رضایتی که در تولید است برای ما تولیدکنندگان مهمتر از درآمد است.

به چالش‌های پیش روی تولید اشاره می‌کنید؟

موضوعی که تولید کننده و فناوران را سرد و بی‌انگیزه می‌کند عدم حمایت مسوولان و نبود نیروی متخصص است، طرف به خاطر گردش حساب خوبی که دارد به راحتی تسهیلات بالا دریافت می‌کند اما من تولید کننده تا از تسهیلات صحبت می‌کنم کلی تبصره سر راهم می‌گذارند که بی‌انگیزه می‌شوم.

گاهی ما شاهد ناامیدی در بین جوانان خلاق و نخبه هستیم، نظر شما که با وجود مشکلات اما توانسته‌اید، ایده خود را تجاری‌سازی کنید چیست؟

ببینید ناامیدی در جامعه زیاد شده است، اما ناامیدی مشکلات را حل نمی‌کند، با قدم‌های کوچک از مسیر لذت بردن مهمتر از نتیجه است. این را بگویم که همه ما ایرانی هستیم و کشورمان را دوست داریم، بنابراین نباید مشکلات باعث شود طرح‌ها و ایده‌ها را بخوابانیم، بلکه باید به هر قیمتی ایده‌ها را به محصول تبدیل و پس از آن تجاری‌سازی کنیم.

همین شرکت‌های کوچک تعداد واحدها را زیاد می‌کند و وابستگی کشور را به واردات کمتر می‌کند، هر چند می‌گویند یک دست صدا ندارد، اما در حوزه تولید یک دست هم صدا دارد، هر جایی ارزش افزوده روی یک محصول خارجی یا یک طرح نو باشد، اتفاق خوبی است.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *