ناگفته‌های از جریان استیضاح وزیر بهداشت: تمام تلاش خود را کردند که استیضاح به جریان نیافتد!

حرف من این است که وزیر بهداشت چه واهمه‌ای از مواجهه با کمیسیون دارد. ایشان می‌تواند در جلسه حاضر شود و به مسائل پاسخ دهد، شاید ما قانع شدیم و شاید این ۱۰ نفر امضای خود را پس گرفتند.

از دهم دی ماه که عبدالحسین روح الامینی خبر ارسال استیضاح وزیر کشور با امضای ۷۰ نماینده مجلس به هیأت رئیسه مجلس را اعلام کرد تا به امروز، اخبار ضد و نقیض و متفاوتی در این رابطه منتشر شده است و جریان استیضاح بهرام عین اللهی با فراز و نشیب‌های بسیاری از تکذیب خبر استیضاح توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تا تأکید دوباره روح‌الامینی به در جریان بودن آن مواجه بوده است. دوم بهمن ماه خبر ارجاع استیضاح عین‌الهی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، ولی فردای آن، یعنی سوم بهمن حسینعلی شهریاری رییس این کیسیون اعلام کرد استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از وب‌سایت وقایع روز، روز شنبه ۷ بهمن، اما با انتشار دستور کار کمیسیون‌ها مجلس مشخص شد که طرح استیضاح جزء برنامه‌های کمیسیون بهداشت و درمان برای روز یک‌شنبه ۸ بهمن ماه قرار دارد. در نهایت عصر روز یک‌شنبه جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم برگزار شد و حسینعلی شهریاری رئیس این کمیسیون در رابطه با آن گفت: از آنجایی که تعداد امضا‌ها به ۷ نفر رسید و در آیین نامه ابهاماتی در مورد اینکه اگر تعداد امضا‌ها به زیر ۱۰ نفر برسد وجود داشت بنابراین از معاونت‌های قوانین و نظارت مجلس برای برگزاری نشست امروز استعلام گرفتیم که در نهایت جلسه برگزار شد که به صورت جدی می‌طلبد مجلس نسبت به رفع این ابهامات اقدام کند.

اما ظهر روز یک‌شنبه و پیش از برگزاری جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران، اسلام‌شهر، ری و شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی وقایع روز پیرامون جریان استیضاح وزیر بهداشت و فراز و فرود‌های آن سخنان قابل توجه و تأمل برانگیزی را مطرح کرد.

تمام تلاش خود را کردند که استیضاح به جریان نیافتد

نماینده مردم تهران افزود: وزارت بهداشت که در مدیریت عوامل برون و درون سازمانی و بروز مشکلات که ام‌الاساس کار است، مشکل دارد و حتی نمی‌تواند توازن میان معاونینش را برقرار کند، به هر تلاشی دست زدند که این استیضاح به جریان نیافتد و البته موفق نشدند. آن‌ها تمام تلاش خود را کردند که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند، تمام سعی خود را نمدند که استیضاح به کمیسیون ارجاع نشود.

روح‌الامینی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف استیضاح شامل امضا، ارسال، ارجاع و تشکیل جلسه کمیسیون با حضور وزیر و در نهایت تصمیم‌گیری در رابطه با آن گفت: بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس پس از اینکه استیضاح توسط نمایندگان امضا و به هیأت رئیسه ارسال شد، هیأت رئیسه موظف است بلافاصله آن‌را به کمیسیون ارجاع دهد. در مسیر امضای استیضاح وزیر بهداشت و قبل از ارسال تماس‌های بسیاری برای تقاضای مهلت گرفته شد. در پاسخ به این تماس‌ها گفتیم که اولا ما مشکلی با افراد نداریم و ثانیا دخالت در امور اجرایی از نظر ما حرام است.

گفتیم وضعیت را با مشورت نخبگانی ارزیابی کنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در جلساتی که الان وارونه جلوه داده می‌شود وبا حضور معاون رئیس‌جمهور، به دولت اعلام کردیم با نخبگان مقبول خود مشورت کند. در آن جلسه که معاون رئیس جمهور نامه آن را به ایشان ارسال کرده است گفتیم که شخص رئیس دولت با استفاده و مشورت با عده‌ای از نخبگان به انتخاب و تأیید خود عملکرد وزیر را ارزیابی کند.روح‌الامینی ادامه داد: ۲۰ روز برای اجرای این نامه معطل کردند و اعلام کردند که این‌را قبول نداریم. علاوه بر این آقای رئیس‌جمهور به دو واسطه یکی از مجلس و یکی از همان برگزار کننده‌گان جلسه از من خواستند که نامه مذکور منتشر نشود. حالا در رابطه با این نامه برخی اظهارنظر‌ها مطرح می‌شود. در حالی‌که اگر این نامه برای مجلس یا نمایندگان مناسب نیست، چرا آقای رئیس‌جمهور به من فرموده‌اند که منتشر نشود؟او افزود: اجازه بدهید نامه منتشر بشود و ما بعد از آن توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد که ۱- جلسه برگزار شده به درخواست رئیس‌جمهور بوده است، ۲- اقدام ما در راستای خیرخواهی و کمک بوده است ۳- هیچ مطالبه‌ای در میان نبوده است، ۴- برای اجرای تعهداتی که در آن جلسه پذیرفته شده است از جمله مشورت با نخبگان به انتخاب دولت، ارائه لایحه سیاست‌های کلی سلامت و لایحه اقتصاد بهداشت و بازنگری در دستیاران امور و مدیران دانشگاه علوم پزشکی هیچ تحمیل و اجباری در کار نبوده است.

قضایا را وارونه مطرح می‌کنند

روح‌المینی سپس به دو نکته موجود در نامه مذکور که نشانه عدم وجود هرگونه امر تحمیلی بر دولت است، اشاره کرده و گفت: از طرف جامعه پرستاری، ما رئیس جامعه پرستاری را برای حضور در آن جمع نخبگانی معرفی کردیم، ولی دولت وی را نپذیرفت و در نامه قید شد که یک نفر دارای مدرک دکتری از جامعه پرستاری به معرفی وزیر بهداشت و موافقت ما در این جمع حضور داشته باشد. این یعنی تحمیلی در کار نبوده است.نکته دیگر این‌که وزیر محترم بهداشت آقای عین‌الهی پیشنهاد که آقای امیدوار رضایی که از فحول نخبگان است و به دستور رئیس‌جمهور، جلسه مهلت‌خواهی برای وزیر بهداشت را برگزار کرده است، در لیست این نخبگان قرار بگیرد، ولی من با این موضوع مخالفت کردم تا این شائبه پیش نیاید که نمایندگان به دنبال این موضوع بوده‌اند.

از مواجهه با کمیسیون واهمه دارند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره فراز و نشیب‌های جریان استیضاح نیز گفت: دلیل همه این‌ها واهمه‌ایست که از مواجهه با کمیسیون دارند و به همین جهت نیز در تمام این مدت تلاش‌های متفاوتی انجام دادند تا استیضاح به کمیسیون ارجاع نشود، در حالی‌که به صراحت ماده ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، وقتی امضا‌های استیضاح راستی‌آزمایی شد و به نصاب ۱۰ و بالاتر رسید، هیأت رئیسه موظف است آن‌را به کمیسیون ارجاع دهد. هیأت رئیسه ۲۰ روز تخلف و ما را معطل نگاه داشت یعنی از روزی که ما در دهم دی ماه دکمه ارسال را زدیم تا ۲ بهمن ما را معطل کرد. ۲ بهمن راستی‌آزمایی کردند، ولی بازهم نصاب وجود داشت، در ۵ و۵۵ دقیقه بعد از ظهر هم ارجاع شد که همه این سیر در تاریخ‌چه سامانه مجلس موجود است. من نیز مصاحبه و اعلام کردم که استیضاح قرار است به کمیسیون ارجاع شود. روز ۳ بهمن با تلاش بسیار در حد نصاب تشکیک کردند و دوباره راستی‌آزمایی شد و در ۴ بهمن به کمیسیون ارجاع گردید؛ و امروز عصر (۹ بهمن) قرار است جلسه کمیسیون برگزار شود و وزیر نیز دعوت شده است. این در دستور چاپ شده و طبق آئین‌نامه کار تمام است. بنابر آئین‌نامه کمیسیون یک هفته پس از ارجاع، وقت تشکیل جلسه دارد حال حد نصاب باشد یا نباشد.

وزیر بهداشت گفته بود به جلسه کمیسیون نمی‌آید

روح‌الامینی افزود: دیروز معاون پارلمانی دولت یا از طرف دولت نامه‌ای آمده است که وزیر بهداشت مدعی است استیضاح نصاب لازم را ندارد و وی به کمیسیون نخواهد آمد. این ادامه روند تلاش‌هایی است که از چند روز قبل و با تمام سعیشان در پی این هستند که بر خلاف آئین‌نامه، جلسه کمیسیون برگزار نشود. حتی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان استفتاء کرده که اگر تا قبل از برگزاری کمیسیون نصاب وجود نداشت چه باید کرد که آقای پورسید معاونت قوانین مجلس به صورت کتبی به آن جواب داده است که جلسه کمیسیون باید برگزار شود و راستی‌آزمایی تعداد استیضاح کنندگان بعد از آن انجام می‌شود.این نماینده مجلس افزود: حرف من این است که وزیر بهداشت چه واهمه‌ای از مواجهه با کمیسیون دارد. ایشان می‌تواند در جلسه حاضر شود و به مسائل پاسخ دهد، شاید ما قانع شدیم و شاید این ۱۰ نفر امضای خود را پس گرفتند. ایشان چه واهمه‌ای از حضور در صحن دارد، نهایت امر این‌است که که با رأی بالاتری به کار باز خواهند گشت و طبق فرمایش برخی، آبروی ا استیضاح کنندگان خواهد رفت. ولی حداقل نفع این جریان این است که ما آبروی مجلس را خریده‌ایم و نشان داده‌ایم که مجلس بی‌خاصیت نیست و به این اتهام که مجلس پرسش‌گر نیست، پاسخ داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که که این مجلس حق نظارتش را به هر قیمتی حفظ خواهد کرد. این اقدام پاسخ به تمام اتهاماتی است که در این مدت به مجلس و دولت وارد شده است.

دستگاه اجرایی نباید در این مسأله گروکشی می‌کرد

روح‌الامینی ادامه داد: این حق مسلم نمایندگان است که در مسائل حوزه نخصصی خود نظارت و پی‌گیری داشته باشند. دستگاه اجرایی نباید با کار‌های روانی و رسانه‌ای در این مسأله گروکشی می‌کرد و رسیدگی به خواسته به حق مردم هر منطقه را در مقابل پس گرفتن یا امضا کردن استیضاح قرار می‌داد.عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: ما در این مسیر نه به دنبال مچ‌گیری بودیم نه دنبال دخالت در کار‌های اجرایی که مطابق با فتوای رهبری بر ما حرام است و علاوه بر آن خلاف آئین‌نامه هم هست. ما معتقدیم وظیفه نظارتی خود را به احسن وجه انجام داده‌ایم. البته به دولت مهلت نیز دادیم به این معنا که استیضاحی که قرار بود اردیبهشت انجام شود به دلیل تفاوت نرخ ارز و جلوگیری از لطمه دیدن مردم عقب انداختیم. قرار بود استیضاح اواسط تابستان باشد که به دلیل آغاز اجرای طرح «دارویار» قصد کردیم به اجرای بهتر طرح کمک کنیم تا باز هم مردم آسیب نبینند. قصد داشتیم اوایل پاییز این کار را انجام دهیم که کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم و آن مشکلات رخ داد. دولت این همه مهلت داشته به مدت ۸ ماه، حال به ما پیام می‌دهند که امضای خود را پس بگیرید و استیضاح را متوقف کنید چرا که ما در حال اصلاحات هستیم و به زودی و شاید تغییراتی حادث شود. خب چرا زودتر عمل نمی‌کنید؛ نمی‌شود که ما از چند چاله در بیاییم و در چند چاه بیافتیم.روح‌الامینی تأکید کرد: ادامه این وضع به ضرر دولت، مجلس و ملت خواهد بود و زیر سوال بردن حیثیت دولت را در پی خواهد داشت که برای ما محترم است و نمی‌خواهیم به آن خدشه وارد شود و نیز حیثیت مجلس را از لحاظ قانون‌گذاری و نظارت مخدوش خواهد کرد.

مراجع دیگر به وضعیت وزارت بهداشت رسیدگی خواهند کرد

نماینده مردم تهران افزود: در هر حال وزیر به کمیسیون خواهد آمد و با ایشان مواجه خواهیم شد. البته حرف‌های ناگفته بسیار است و قصد ورود به حاشیه‌ها را نیز نداریم، ولی یکی از این نگفته‌ها که در کمیسیون هم خواهم گفت این است که فرض کنید استیضاح از نصاب افتاد و بایگانی شد یا بایگانی نشد و به صحن رفت یا رأی نیاورد یا شرایط به شکل‌های دیگری رقم خورد، در همه این فروض، دیوان محاسبات موظف است وظیفه قانونی‌اش را پی‌گیری کند، سازمان بازرسی موظف است پی‌گیری کند. بنابر ماده ۵۸۱ قانون مجازات هر صاحب منصب و مسئولی با استفاده از فرصت منصبش به قهر کسی یا چیزی را وادرا به کاری کند بین ۱ تا ۳ سال زندانی دارد. این قانون برای مدیران خرده‌پاست یا مدیران عالی‌رتبه که به هر طریقی و با استفاده از قدرت و امضای طلایی که در اختیار دارند اعمال اجبار می‌کنند.

من این کار را رها نمی‌کنم

روح‌الامینی ادامه داد: حتما این‌ها پی‌گیری خواهد شد، هم دستگاه‌های نظارتی؛ گم‌نام و آشنا هم دستگاه‌های رسمی مانند سازمان بازرسی کل کشور که وظیفه‌شان است و هم کمیسیون اصل نود و هم تحقیق و تفحص. بنده به آقای وزیر بهداشت که در چند ماه گذشته تلاش بسیار زیادی داشت تا کار به مواجهه در کمیسیون نرسد خواهم گفت من این کار را رها نمی‌کنم و تا آخر آن هستم چراکه حق مردم، مجلس، قانون اساسی و سوگند نمایندگی ماست. هم‌چنین در این راه دچار حاشیه، بده‌بستان و مچ‌گیری و مسائل دیگر نیستیم و اصل مطلب را دنبال می‌کنیم. واقعیت آن است که مدیریت درون و برون عوامل وزارت بهداشت فاجعه است. این واقعیت چند جا باید ثابت شود؟ آقای رئیس جمهور، آقای دولت، آقای مجلس، دیر یا زود به این وظیفه قانونی‌تان عمل کنید، اما به هنگام و علاج‌جویانه، «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّه» ما چیزی که از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم، بقیه آن در دست خداست، ولی در پیش‌گاه تاریخ نخواهند گفت مجلسی بود که در کل دوره‌اش نگذاشتند یک جریان نظارتی به انتها برسد. عدد این‌جا مهم نیست عدد داشته باشد یا نداشته باشد، ادامه پیدا کند یا نکند.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *