دی‌ان‌ای مصنوعی، راهی کاملاً جدید برای از بین بردن سرطان

در شرایط آزمایشگاهی، این روش به طور مؤثر سلول‌های سرطان دهانه رحم و نیز سرطان سینه انسان و همچنین سلول‌های ملانوم بدخیم موش را هدف قرار داد و از بین برد.

محققان دانشگاه توکیو با استفاده از دی‌ان‌ای مصنوعی به پیشرفتی تازه در مبارزه با سرطان دست یافته‌اند.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از سایتک دیلی، محققان دانشگاه توکیو با استفاده از دی‌ان‌ای مصنوعی به پیشرفتی تازه در مبارزه با سرطان دست یافته‌اند. در شرایط آزمایشگاهی، این روش به طور مؤثر سلول‌های سرطان دهانه رحم و نیز سرطان سینه انسان و همچنین سلول‌های ملانوم بدخیم موش را هدف قرار داد و از بین برد.

این تیم یک جفت دی‌ان‌ای سنتز شده شیمیایی، به شکل سنجاق سر، به طور خاص برای کشتن سلول‌های سرطانی طراحی کردند. در زمان تزریق به سلول‌های سرطانی، جفت‌های دی‌ان‌ای به مولکول‌های میکرو آر اِن آی (miRNA) که در برخی سرطان‌ها بیش از حد تولید می‌شود، متصل می‌شوند.

جفت‌های دی‌ان‌ای، پس از اتصال به miRNA، از هم گسسته و دوباره با هم ترکیب می‌شوند و زنجیره‌های طولانی‌تری از دی‌ان‌ای تشکیل می‌دهند و از این طریق پاسخ ایمنی بدن را فعال می‌کنند. این پاسخ نه تنها سلول‌های سرطانی را از بین برد، بلکه از ادامه رشد سرطان نیز جلوگیری می‌کند. این رویکرد نوآورانه جدا از درمان‌های سنتی دارو‌های سرطان است و امید می‌رود عصر جدیدی در توسعه و تولید دارو آغاز کند.

سرطان یک عامل نگرانی شناخته شده در عرصه سلامت جهانی است و روش‌های فعلی درمان آن محدودیت‌های خود را دارند. با این حال، دارو‌های مبتنی بر اسید‌های نوکلئیک – یعنی دی‌ان‌ای و RNA، به عنوان مولکول‌های حامل اطلاعات حیاتی – می‌توانند عملکرد‌های بیولوژیکی سلول‌ها را کنترل کنند و انتظار می‌رود که آینده پزشکی را متحول کنند و از این طریق جهش قابل توجهی را برای غلبه بر سرطان و سایر بیماری‌های صعب العلاجی که توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود و نیز بیماری‌های ژنتیکی فراهم کنند.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه توکیو به سرپرستی پروفسور کانیهیکو موریهیرو و پروفسور آکیمیتسو اوکاموتو از دانشکده عالی مهندسی برای ایجاد یک داروی ضد سرطان جدید با استفاده از دی‌ان‌ای مصنوعی الهام گرفتند. اوکاموتو گفت: “ما فکر کردیم که اگر بتوانیم دارو‌های جدیدی ایجاد کنیم که با مکانیسم اثر متفاوتی از دارو‌های معمولی کار کنند، ممکن است این دارو‌ها در برابر سرطان‌هایی که تاکنون غیر قابل درمان بوده‌اند نیز مؤثر باشند. “

استفاده از داروی حاوی اسید نوکلئیک برای درمان سرطان امری چالش برانگیز بوده است، زیرا اینکه اسید‌های نوکلئیک را قادر سازیم بین سلول‌های سرطانی و سایر سلول‌های سالم تشخیص و تمیز قائل شوند، امری دشوار است. این بدان معناست که اگر سلول‌های سالم به طور ناخواسته هدف حمله قرار گیرند، خطر تأثیر نامطلوب بر سیستم ایمنی بیمار وجود دارد. با این حال، برای اولین بار، این تیم توانست یک رشته دی‌ان‌ای به شکل سنجاق سر ایجاد کند که می‌تواند یک پاسخ ایمنی طبیعی را برای هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی خاص فعال کند.

پروفسور اوکاموتو گفت “نتایج این مطالعه خبر خوبی برای پزشکان، محققان کشف دارو و بیماران سرطانی است، زیرا ما معتقدیم که گزینه‌های جدیدی را برای توسعه و تولید دارو و سیاست‌های دارویی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. ” در مرحله بعد، بر اساس نتایج این تحقیق، کشف دارو را هدف قرار خواهیم داد و اثربخشی، سمیت و روش‌های بالقوه تجویز دارو را با جزئیات بررسی خواهیم کرد. این تحقیق هنوز مراحل زیادی را پیش از ایجاد یک روش درمانی در پیش دارد، اما تیم ما به فواید اسید‌های نوکلئیک برای کشف داروی جدید اطمینان دارد.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *