قحطی ارز «۲۸۵۰۰» برای واردات

بانک مرکزی می‌گوید نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان است اما اصلا ارزی با این نرخ وجود ندارد. مشکل دیگر این است که ارز‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که تبدیل آن‌ها علاوه بر هزینه‌ای که به فعالان تحمیل می‌کند، وقت‌گیر است.

جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران این بار در جوی متفاوت برگزار شد؛ نزدیکی به پایان دوره ۴ساله اتاق تهران، اتمسفر جلسه را اندکی تلطیف کرده بود؛ تا جایی که دو دستور جلسه اصلی خارج شد و اعضا به ذکر مواردی از پستی‌و‌بلند‌ی‌های کار خود در این دوره پرداختند. با این وجود در نطق پیش از دستور، یکی از اعضای اتاق از این مساله خبر داد که اصلا ارز ۲۸۵۰۰تومانی وجود خارجی ندارد.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، او با بیان این مطلب گفت: اول گفته می‌شود ارز را باید با قیمت ۲۸۵۰۰ تهیه کنید ولی تاکنون چنین ارزی به ما عرضه نشده است. این در حالی است که محمد رضا فرزین پس از نشستن بر مسند ریاست کل بانک‌ مرکزی گفته بود: «نرخ نیما را روی قیمت ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان تثبیت و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌‌‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد. »

این گفته‌‌‌ها برای همگان آشنا بود و تجار را به یاد اسحاق جهانگیری موقع اعلام دلار ۴۲۰۰تومانی می‌انداخت. دلاری که در ابتدا قرار بود برای تمام مصارف داده شود ولی به تدریج دایره کالاهایی که مشمول دریافت این ارز ترجیحی شدند کوچک‌تر شد.

فعالان اقتصادی بارها خواستار حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور بودند؛ چراکه آن را زمین‌ساز رانت می‌دانستند و بر این باور بودند که عایدی دلار ارزان بر سر سفره مردم نخواهد رفت. زمانی که فرزین نیز نرخ دلار را ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد، فعالان اقتصادی اعلام کردند این رویه همان ارز ترجیحی با قیمتی جدید است و همان تجارب مجددا تکرار خواهند شد.

حال با گذشت یک ماه و نیم از تولد دلار ۲۸۵۰۰ تومانی، برخی از واردکنندگان نسبت به اینکه این دلار به کالاهای آن‌ها تعلق نگرفته است، انتقاد کردند. چندی پیش واردکنندگان نهاده‌های دامی از این موضوع خبر دادند و در نشست روز گذشته هیات نمایندگان نیز یکی از فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع گلایه کرد.

فعالان اقتصادی همچنین از سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در آخر سال خبر دادند و گفتند با این شرایط و به علاوه تورم، تولیدکنندگان ممکن است مجبور شوند کارگران را دست‌خالی برای عید به خانه بفرستند. از دیگر انتقاداتی که از سوی فعالان مطرح شد، نسبت به سیاست بانک مرکزی در جهت بلوکه کردن ریالی پول واردکنندگان در ازای تحویل ارز واردات بود؛ ارزی که به گفته فعالان تخصیص آن بسیار زمان‌بر است و تامین آن اصلا معلوم نیست انجام بگیرد. نتیجه این کار جز قرض دادن پول فعالان به بانک معنی دیگری ندارد.

وام فعالان به بانک

احمدرضا فرشچیان، یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران، در نشست روز گذشته هیات نمایندگان اتاق تهران سخنانی ایراد کرد. این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جلسه پیشین اتاق با رئیس امور مالیاتی، با مثبت ارزیابی کردن نتایج آن توافق، فرصت یک‌ساله پرداخت ارزش افزوده را از دستاوردهای مثبت این جلسه برشمرد.

او در ادامه افزود: زمانی برای فعالان تا سقف یک سال در نظر گرفته بودند. دستورالعمل آن صادر نشده و به گمرکات ابلاغ نشده، بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی صادر کرد که مانعی جدید در راه واردکنندگان قرار داد.

اشاره او به مصوبه بانک مرکزی است که واردکنندگان باید بین ۵ تا ۱۰۰درصد را قبل از تخصیص ارز تامین ریالی کنند. در حالی که ما می‌خواستیم ۹درصد ارزش افزوده را تعدیل کنیم، این دستورالعمل صادر شده است. این در صورتی است که اصلا معلوم نیست این ارز تخصیص داده شود یا نه.

او ادامه داد: تخصیص آن بسیار زمان‌بر است و تامین آن معلوم نیست انجام شود.

ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وجود خارجی ندارد

در ادامه این جلسه، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌‍وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، پشت تریبون قرار گرفت و مشکلات ارزی را یادآور شد. این عضو اتاق تهران از مشکلات قطعه‌سازان خبر داد و گفت: بانک مرکزی می‌گوید نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان است اما اصلا ارزی با این نرخ وجود ندارد. مشکل دیگر این است که ارز‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که تبدیل آن‌ها علاوه بر هزینه‌ای که به فعالان تحمیل می‌کند، وقت‌گیر است.

او در ادامه به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: صاحبان کسب‌وکار باید در اسفندماه ۵ ماه حقوق بدهند و شرایط به گونه‌‌ای نباشد که کارگران دست‌خالی به خانه بروند. او در ادامه از این مساله خبر داد که قطعه‌سازان برای تامین ورق مشکل دارند و ورق فولادی تنها به خودروسازان تعلق می‌گیرد.

نجفی‌منش همچنین از تورم و افزایش قیمت مواد اولیه گلایه و بیان کرد: از آبان‌ماه تاکنون ورق فولادی که از بورس تهیه کرده‌ایم ۷۲درصد افزایش قیمت داشته است و با توجه به تورم ماهانه ۴درصدی با ۱۶درصد تورم نیز از این سمت مواجه بوده‌ایم.

نجفی‌منش در ادامه به نامه اخیر معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اشاره کرد که حکایت از عدم‌تولید ورق سرد از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، از مرداد‌ماه سال ۱۴۰۲ تا پایان همان سال است و یادآور شد عدم‌تولید این ماده اولیه صنایع، مشکلات جدی را برای تولید واحدهای پایین‌دستی در بخش‌های مختلف ایجاد خواهد کرد و از هم‌اکنون باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *