رونمایی از دستگاه نمونه‌گیر خودکار در هفته قوه‌قضائیه

دستگاه اتوسمپلر، که در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی کاربرد دارد، به تولید داخلی رسید و در آزمایشگاه مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران در حال استفاده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در هفته قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا از دستگاه اتوسمپلر (نمونه‌گیر خودکار) بومی‌سازی شده رونمایی خواهد کرد.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عباس مسجدی با اعلام این خبر افزود: آنچه برای سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ نشانه‌گذاری و با همکارانمان برای دستیابی به آن توافق کردیم، موضوع تعالی سازمانی یعنی افزایش بهره وری به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم با هزینه کمتر است.

مسجدی بیان کرد: همراهی و همدلی با سایر دستگاه‎ها اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و… یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ است. البته در حوزه کاری با دولت، ارتباط ما با وزارت بهداشت و درمان در حوزه‏‌های مختلف به صورت خاص و دو سویه برقرار است.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان درخواست دایر کردن مرکزی برای پزشکان متخصص و فوق تخصص جهت گذراندن دوره‏‌های تکمیلی پیشرفته در داخل کشور به جای خارج از کشور را مطرح کرده است، در این رابطه تمام بستر‌ها فراهم است، اما تنها مشکلمان نبود فضای فیزیکی استاندارد است تا بتوانیم این درخواست را مهیا کنیم تا متخصصان بتوانند دوره‌های تکمیلی پیشرفته را در داخل کشور طی کنند.

کاهش چند میلیاردی هزینه‌ها با انجام بومی‌سازی

او با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده در سازمان پزشکی قانونی اروپایی و آمریکایی است، گفت: از ۳ سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که در سازمان پزشکی قانونی، پتانسیل علمی برای بومی‌سازی دستگاه‎های مورد استفاده ما وجود دارد و لذا سیاست‌ها را به سمت انجام آن جهت دادیم و دستگاه‎های مهمی را در حوزه پزشکی قانونی بومی‌سازی کردیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: دستگاه‎های بومی‌سازی شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، توسط مراجع ناظر بین المللی تایید شد و حتی به دنبال دریافت مجوز‌های قانونی بین المللی برای صادرات کیت‏‌های بومی‌سازی شده هستیم که این امر نیز به زودی محقق خواهد شد.

او با اشاره به ساخت دستگاه هموژنایزر که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده است، گفت: طبق گزارشی که دریافت کردم فقط در سال ۱۴۰۱، ۱۰ دستگاه هموژنایزر با مبلغی بیش از ۱۰ میلیارد تومان باید خریداری می‏‌شد که به دلیل تولید این دستگاه در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، این تعداد دستگاه فقط با یک دهم هزینه نمونه‌های خارجی تهیه شد و در حال حاضر با همان کیفیت نوع خارجی، در حال استفاده است، این در حالی است که پیگیری‌ها جهت اخذ مجوز‌های لازم جهت صادرات این دستگاه نیز در دست انجام است.

رونمایی از دستگاه اتوسمپلر (نمونه گیر خودکار)

مسجدی اظهار کرد: دستگاه اتوسمپلر، که در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی کاربرد دارد و با افزایش میزان کار می‌تواند به کاهش زمان پاسخگویی در این بخش کمک زیادی کند، به تولید داخلی رسید و بومی‌سازی شد و در آزمایشگاه مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران در حال استفاده است و برای هفته قوه قضائیه امسال، توسط رئیس قوه قضائیه رونمایی خواهد شد.

او افزود: بنای ما این نیست که یک پروژه یا دستگاه و… را دست نخورده بگذاریم تا بعد از رونمایی و روبان بریدن مورد استفاده قرار گیرد، بلکه هدف، ارائه خدمت بی‌منت به مردم است و سیاستمان این است تا از تجهیزات استفاده کنیم و بهره برداری از آن را منوط به رونمایی نکنیم، طبعا در آینده و در زمان مقتضی از آن رونمایی هم خواهیم کرد.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *