بررسی دوفوریتی لایحه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی

با تصویب این لایحه به جای اخذ مالیات ۹ درصدی از کالا‌های اساسی همچون دارو و تجهیزات پزشکی، یک درصد مالیات اخذ خواهد شد و ما ۸ واحد درصد در این بخش کاهش مالیاتی خواهیم داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دوفوریت لایحه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروها و کالاهای اساسی موافقت کردند.

به گزارش فارماتودی، نمایندگان در نشست علنی صبح یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی با ۱۷۸ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ رای اخذ شده، با تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موافقت کردند.

هادی قوامی در نشست علنی گفت: از سال ۱۳۹۷ به بعد وضعیت تورم در کشور به گونه‌ای افزایش یافته که این مسئله تاثیر منفی بر روی سفره‌های مردم گذاشته است.

معاون وزیر اقتصاد در صحن مجلس با بیان اینکه نرخ تورم از متوسط ۴۰ ساله فراتر رفته است و از نرخ ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در واقع این اقدامات مجلس و دولت بر روی نرخ تورم تاثیرگذار بوده است.

قوامی تاکید کرد: لایحه دوفوریتی مذکور هم فوریت داشته و هم ضرورت آن احساس می‌شود. اگر ما دوفوریت مذکور را در شرایط فعلی مصوب نکنیم براساس ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده ناچاریم مالیات ۹ درصدی از کالا‌های اساسی اخذ کنیم لذا ۹ درصد افزایش قیمت بر روی کالا‌هایی که مربوط به سبد معیشتی مردم است می‌تواند این کالا‌ها را با قیمت بیشتری وارد بازار کند و تاثیر تورمی بیشتری بر سفره‌های مردم داشته باشد.

او افزود: با تصویب این لایحه به جای اخذ مالیات ۹ درصدی از کالا‌های اساسی همچون گندم، برنج، حبوبات، گوشت و مرغ، دارو و تجهیزات پزشکی، یک درصد مالیات اخذ خواهد شد و ما ۸ واحد درصد در این بخش کاهش مالیاتی خواهیم داشت، حتما این مسئله از افزایش قیمت کالا‌ها در شرایط اقتصادی موجود جلوگیری خواهد کرد. حتما این اقدام و تصویب این لایحه می‌تواند در تحقق شعار سال که مهار تورم بوده کمک رسان باشد.

مخالفت دولت با کاهش حقوق گمرکی

همچنین یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نیز مخالف افزایش قیمت‌هایی هستیم که سفره مردم را کوچک کرده است، گفت: در واردات کالاها، سود بازرگانی و حقوق گمرکی داریم. این مجلس حقوق گمرکی کالا‌های اساسی را علیرغم مخالفت دولت از ۴ درصد به یک درصد کاهش داد. دولت با این تصمیم به دلیل کاهش درآمد‌ها مخالف بود.

او با تأکید بر اینکه سود بازرگانی در اختیار دولت است، عنوان کرد: یک درصد از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد و این اقدام درآمد‌های دولت را کاهش می‌دهد، برای جبران این کاهش درآمد باید اوراق چاپ کند، کاهش سود بازرگانی راحت‌تر بوده و در اختیار دولت است و با استفاده از آن‌ها می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند.

همچنین علی اکبر علی زاده برمی در موافقت با بررسی دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: مقام معظم رهبری با توجه به وضعیت بازار و معیشت مردم و قیمت کالا‌های اساسی، امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کردند. دولت در همین راستا لایحه‌ای را برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان بود، مالیات ۹ درصد بر ارزش افزوده اخذ می‌شد و هم اکنون که کالا‌ها با دلار حدود ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود، این رقم بسیار بالا است، لذا در سال مهار تورم این لایحه دوفوریی را به فال نیک می‌گیریم تا دولت به واسطه آن بتواند نرخ‌ها را تا حدی کنترل کند. یقیناً کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت سایر کالا‌ها و همچنین معیشت و سفره مردم اثرگذار خواهد بود.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *