هوش مصنوعی به‌زودی به کمک مراقبت‌های بهداشتی می‌آید

مهمترین تاثیرهای هوش مصنوعی بر ارتقای حقوق سلامت شامل کاربست هوش مصنوعی در مراکز بهداشتی و درمانی هوشمند، مراقبت از سالمندان هوشمند و مراقبت‌های کودکان هوشمند است.

کارگاه آموزشی «کاربست هوش مصنوعی در ارتقای حقوق سلامت» در حاشیه کنفرانس یکروزه «ارتقای سلامت و چالش‌های حقوقی و پزشکی فرآروی آن» در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه برگزار شد و پژوهشگر حقوق سلامت و هوش مصنوعی در این کارگاه، تحقق پزشکی هوشمند برای مراقبت‌های بهداشتی در آینده نزدیک را پیش‌بینی کرد.

به گزارش آی‌مدتودی، مهرداد تیموری در حاشیه این کارگاه آموزشی به ایرنا گفت: این کارگاه بر اساس یک پژوهش برگزار شد که از طریق مرور گسترده، تجزیه و تحلیل، تحقیقات علمی، نظر افراد پیشرو و راهنمای درک ماهیت انجام شده است.

او اضافه کرد: یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که مهمترین تاثیرهای هوش مصنوعی بر ارتقای حقوق سلامت شامل کاربست هوش مصنوعی در مراکز بهداشتی و درمانی هوشمند، مراقبت از سالمندان هوشمند و مراقبت‌های کودکان هوشمند است.

به گفته این پژوهشگر، پیشگیری از بیماری‌های هوشمند، تشخیص و درمان هوشمند، درمان از راه دور هوشمند و سیستم پرستاری هوشمند نیز از دیگر تاثیرهای هوش مصنوعی بر ارتقای حقوق سلامت به شمار می‌رود.

تیموری به مهمترین چالش‌های پزشکی هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و ادامه داد: اعتماد به هوش مصنوعی، استانداردسازی هوش مصنوعی در پزشکی، رعایت اخلاق پزشکی در هوش مصنوعی، هوش مصنوعی در اتمام درمان و «هوش مصنوعی و کارکرد احساسی» جزء این چالش‌ها محسوب می‌شود.

به گفته این پژوهشگر، با وجود توسعه سریع فناوری هوش مصنوعی و فناوری ربات‌های هوشمند پزشکی، اجرای پزشکی هوشمند برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، پژوهش «بررسی چگونگی کاربست فناوری‌های هوش مصنوعی در ارتقای حقوق سلامت و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی» توسط دکتر «محمود عباسی»، دانشیار حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (و رییس انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت) به عنوان نویسنده مسئول و دکتر «مهرداد تیموری» پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی(پژوهشگر حقوق سلامت و هوش مصنوعی) این دانشگاه طی ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ انجام شده است.

منابع شواهد پایگاه‌های اطلاعاتی «Google Scholar» و «PubMed. Scopus. Web of Science» این پژوهش نیز مقالات منتشر شده به زبان انگلیسی در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۲۲ است.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *