درمان جدیدی برای مبارزه با مالاریا

این کشف راه را برای AST هموار می‌کند تا روزی به یک داروی ضد مالاریا مؤثرتر برای انسان تبدیل شود.

دانشمندان دانشگاه بین المللی فلوریدا اولین و تنها آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده حاوی آرسنیک را برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کشف کردند. اکنون، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند انتقال یک بیماری کشنده را که برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته در ایالات متحده گسترش می‌یابد متوقف کند: یعنی مالاریا.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از سیناپرس، تیمی از کالج پزشکی Herbert Wertheim FIU آرسینوتریکین (AST) را برای مبارزه با افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک توسعه دادند. آزمایشات ثابت کرد که AST به طور موثری بدنام‌ترین باکتری‌ها، از جمله E. coli و Mycobacteria را که باعث سل می‌شوند، شکست داد.

آنها با همکاری محققان مالاریا در کالج هنر، علوم و آموزش، اخیراً دریافته‌اند که AST از آلوده کردن پشه‌ها به پلاسمودیوم فالسیپاروم، انگلی که باعث مالاریا می‌شود، جلوگیری می‌کند، برخلاف سایر داروهای ضد مالاریا فعلی. این کشف که اخیراً در Microorganisms منتشر شده است، راه را برای AST هموار می‌کند تا روزی به یک داروی ضد مالاریا مؤثرتر برای انسان تبدیل شود.

ماسافومی  یوشیناگا، سرپرست تیم تحقیق، استادیار زیست‌شناسی سلولی و فارماکولوژی، می‌گوید: ضد مالاریاهای کنونی به طور کامل انتقال را متوقف نمی‌کنند، به این معنی که بیماران می‌توانند قبل از بهبودی پشه‌ها را آلوده کنند. توسعه داروهای قوی چند مرحله‌ای جدید برای اطمینان از حذف و ریشه کنی مالاریا ضروری است. ما دریافتیم AST یک ترکیب امیدوارکننده برای توسعه یک کلاس جدید از داروهای ضد مالاریا چند مرحله‌ای قوی است.

در حالی که AST حاوی آرسنیک است، یک سم فوق العاده قوی و کشنده، اما حاوی آرسنیک خالص نیست. در واقع، از اوایل دهه 1900، داروهای مبتنی بر آرسنیک برای درمان ایمن و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. زمانی که محققان FIU AST را روی سلول‌های کبد، کلیه و روده آزمایش کردند، AST انگل مالاریا را که در سلول‌های انسانی نهفته بود، هدف قرار داد اما به خود سلول‌ها آسیبی وارد نکرد.

تخمین زده می‌شود که سالانه ۲۴۰ میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان گزارش می‌شود. در حالی که اکثر موارد مالاریا در آفریقا رخ می‌دهد، مالاریا هنوز هم می‌تواند در ایالات متحده اتفاق بیفتد. اخیراً، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده یک هشدار بهداشتی در مورد چندین عفونت مالاریا اکتسابی محلی در فلوریدا و تگزاس صادر کرده است و اولین بار است که از سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده گسترش می‌یابد.

فقط پشه‌ها مالاریا را منتقل می‌کنند. به گفته جون لی، دانشیار علوم زیستی، محقق مؤسسه علوم زیست مولکولی و یکی از نویسندگان این مطالعه، مالاریا زمانی گسترش می‌یابد که پشه فرد مبتلا به مالاریا را نیش می‌زند و انگل‌های موجود در خون، پشه‌ها را آلوده می‌کنند. ده روز بعد، پشه‌های آلوده می‌توانند فرد دیگری را نیش بزنند و بیماری را به او منتقل کنند. استفاده از AST برای جلوگیری از انتشار انگل‌ها به پشه‌ها چرخه زندگی مالاریا را می‌شکند.

این تیم امتیاز یک پتنت ایالات متحده برای سنتز شیمیایی و روش‌های استفاده از AST دریافت کرده است. اما قبل از اینکه AST به یک دارو تبدیل شود، فرآیندی گاها طولانی و پرهزینه، این تیم تحقیقات خود را در مورد چگونگی ورود آن به گلبول‌های قرمز انسان ادامه خواهند داد، جایی که می‌تواند حتی بر روی انگل موثرتر هم باشد.

بری پی. روزن، استاد برجسته دانشگاه و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: آنچه در مورد تحقیقات ما هیجان انگیز است این است که نشان می‌دهد AST چقدر از نظر شیمیایی با سایر داروها متفاوت است و ما را حتی به داروهای موثرتر نزدیک می‌کند. ما راه درازی در پیش داریم تا دارویی داشته باشیم که وارد بازار شود، اما این کار اساسی راه را برای رسیدن به این هدف هموار می‌کند.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *