وزیر بهداشت: به دنبال ذخیره استراتژیک دارو هستیم

به میزان دانش و نیروی انسانی تولید دارو نداریم وزارت بهداشت هیچ کارخانه تولید دارو ندارد و ۶۰ درصد در بخش خصوصی و ۴۰ درصد تولیدات در بخش خصولتی است

وزیر بهداشت گفت: حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند به داشتن فرزند هستند.

به گزارش فارماتودی به نقل از ایلنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: سلامت در کنار امنیت در جامعه بسیار مهم است و از مولفه‌های بااهمیت محسوب می‌شود. دستاورد سلامت از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سلامت گفت: در روزهایی که ما دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده و ۲۰ هرار نفر بستری و مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر را داشتیم همچنین ۵۰ همت بدهی در وزارت خانه وجود داشت.

او ادامه داد: تدوین راهنمای بالینی و درمان از اولین برنامه‌های ما بود ۱۸ میلیون واکسیناسیون در آن زمان فقط انجام شده بود و اکثر مردم واکسن کرونا را نزده بودند با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد شد و ۱۶۰ میلیون دز واکسن تزریق شد تا قبل از ۲۲ آذر ۱۴۰۰، تاکنون ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این نشان از تاثیر واکسیناسیون بود.

عین اللهی با اشاره به طرح دارویار گفت: این طرح در سال گذشته انجام شد و قیمت دارو براساس ارز نیمایی مشخص شد قرارگاه ویژه دارویی نیز شکل گرفت و بیمه رایگان ۳ ماهه همه ایرانیان فاقد بیمه انجام شده و طرح نسخه نویسی الکترونیک نیز تا ۹۸ درصد اجرایی شدو ۴۴۰۰ پروژه بهداشتی تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

او با اشاره به قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع گفت: این طرح در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرا شد اما لازم است اقدامات دیگری در خصوص این طرح صورت بگیرد. در این طرح برای فرد یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد اگر کسی از این کانال استفاده کند خدمات پزشکی برای او با حداقل هزینه خواهد بود. این طرح برای افراد کاملا داوطلبانه و اختیاری است و در صورت عدم استفاده افراد می‌توانند به صورت معمول به پزشک مراجعه کرده و از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: این قانون بعد از ۱۵ سال اجرایی شد.

او با اشاره به اینکه ۲۴۷ بیمارستان در گردشگری سلامت فعال است، گفت: ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون اضافه شده است و خدمات دندانپزشکی در این مراکز ارائه می‌شود. همچنین ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سنگین در این مدت با تمرکز بر مناطق محروم و کم برخوردار در این مدت توزیع شده است.

او ادامه داد: همچنین ۱۲۳ مرکز سطح سه و ۶۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری در کشور راه اندازی شده است. حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند به داشتن فرزند هستند و می‌توانند در این مراکز خدمات لازم‌را دریافت کنند.

وزیر بهداشت گفت: حقوق دستیاری در ابتدای دولت یک و نیم تا دو میلیون بود که در حال حاضر به۸ تا ۱۱ میلیون رسیده است.

عین‌اللهی ادامه داد: به میزان دانش و نیروی انسانی تولید دارو نداریم وزارت بهداشت هیچ کارخانه تولید دارو ندارد و ۶۰ درصد در بخش خصوصی و ۴۰ درصد تولیدات در بخش خصولتی است. ما در تلاش هستیم تا تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا افزایش در این حوزه داشته باشیم. به همه کارخانه‌های تولید دارو اعلام کردیم در صورت افزایش تولید اجازه صادرات هم خواهند داشت. یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه دارو ایجاد ذخایر استراتژیک است و در این خصوص نیز دستورالعمل‌هایی تدوین شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه با توجه به مشکلاتی که کشور در حال حاضر در حوزه دارو دارد چه تمهیدی اندیشیده شده که تا پایان سال بر این مشکلات اضافه نشود، گفت: هماهنگی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است از جمله اینکه 1.1 میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را در مجلس به تصویب رساندیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و ۳۰ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی مصوب شده است تا بتوانیم از این طریق مشکل اعتبار برای تامین دارو را رفع کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین با ایجاد ذخایر استراتژیک می‌توانیم کمبودها را جبران کنیم و ما به دنبال ایجاد این ذخایر استراتژیک هستیم بنابراین استراتژی ما در این زمینه این است که اولا تامین منابع داشته باشیم و همچنین به دنبال راه اندازی ذخایر استراتژیک هستیم تا در شرایط ضروری از آن استفاده کنیم.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *