ناوگان آمبولانس کشور به نوسازی نیاز دارد
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: وضعیت ناوگان امبولانس خوب نیست، از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه امبولانس سه هزار دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارند و با توجه به اینکه اورژانس ۲۴ ساعته فعال است یعنی یک امبولانس سه شیفت کار میکند.
به گزارش آیمد تودی به نقل از خبرگزاری موج، دکتر سیدجعفر میعاد فر در برنامه صف اول شبکه خبر، شب گذشته ۱۶ دی ماه ساعت ۲۳، افزود: کشور ما ایران جزو نوزدهمین کشور جهان از لحاظ تعداد سالمندان است که در دهه آینده تعداد سالمندان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، همچنین ۱۰ درصد معلولین در کشور وجود دارد که ۳۰ از آنها نیاز به مراقبتهای بهداشتی دارند و با کوچک شدن خانوار از لحاظ تعداد افراد، میبینیم مراقبت از سالمندان به تنهایی کشیده شده است، همچنین حوادث، بحرانها، سیل، زلزله و حوادثی که در گوشه گوشه کشور اتفاق میافتد سبب میشود که اورژانس روز به روز خودش را آمادهتر نگه دارد.
او گفت: در ایام کرونا به خاطر محدودیتهایی که وجود داشت ارتباط اورژانس با همکاران کم شده بود و در یکسال گذشته با توجه به اینکه از کرونا فارغ شده بودیم و شدت بیماری فروکش پیدا کرده بود لذا یکی از برنامههای جدی که برای همکاران پیش بینی کردیم ارتقا آموزش همکاران بود چرا که در دوران کرونا آموزشها به صورت مجازی برگزار میشد و همه میدانند که کار فوریتهای پزشکی بیشتر مهارتی و تکنیکی است و باید حضوری اتفاق بیفتد و ما تمام تلاشمان را کردیم که این دوسال آموزش و مهارتها را ارتقاء دهیم و تمام امکانات را بسیج کردیم و دورههای آموزشی بسیاری را از ۶ ماهه دوم سال گذشته آغاز کردیم و بیش از صد کارآگاه برگزار کردیم که همکاران بتوانند دوباره مهارتهایشان را از نزدیک با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مانکنهای آموزشی افزایش دهند.
افزایش ۱۰تا ۱۵ درصدی ماموریتهای اورژانس
رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: سال به سال تعداد ماموریتهای اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا میکند و شایعترین ماموریتهای اورژانس بیشتر قلبی و عروقی، تنفسی، بیماریهای مزمن و بعد حوادث ترافیکی است و سالانه معمولاً پنج میلیون ماموریت انجام میدهیم، و سال گذشته چیزی حدود ۶۱۲ هزار مصدوم ترافیکی داشتیم که به بیمارستانها منتقل کردیم.
او گفت: چیزی نزدیک به ۱۷ هزار مرگ و میر به وجود آمد که اینها مواردی است که نیاز به اورژانس ضروری است و اورژانس هم تلاش میکند که این خدمات را انجام بدهد و چالشی که وجود دارد مربوط به شهرهای بزرگ است، زیرا در شهرهای بزرگ ساختار و ترافیک به شکلی است که دسترسی و سرعت عمل در شهرها با کندی انجام میشود خصوصا اگر بخواهیم صرفاً از مقوله آمبولانس استفاده کنیم و امسال تلاش کردیم توسعه اورژانس موتوری را در کلانشهرها در دستور کار قرار دهیم و با محدود یتهای مالی که داشتیم حدود ۱۷۱ دستگاه موتورلانس را در شهرهای بزرگ توزیع کردیم که الان تقریبا هر موتور روزانه بین هفت تا ۱۰ ماموریت را انجام میدهد.
سیدجعفر میعادفر گفت: کسانی که در این ماموریتها شرکت میکنند یا کارشناس فوریتهای پزشکی، یا کارشناس پرستاری، یا کاردان فوریتهای پزشکی هستند که روی موتورلانس مینشینند، چون تک نفره هستند و باید حتما با تجربه و سابقه کاری بیشتری داشته بانشد و در ماموریتهای متعدد با آمبولانس شرکت کرده باشند که با حضور در منزل بیمار اقدامات درمانی را انجام میدهند و آمارها نشان میدهد حدود ۸۰ درصد ماموریت نیاز به آمبولانس نیست و حدود ۲۰ درصد نیاز به آمبولانس است که اگر لازم باشد از طریق تلفن به مرکز اعلام میشود و از آنجا امبولانس بیمار را به اولین مرکز درمانی منتقل میکند و علاوه بر موتورلانس تلاش کردیم راهکارهای دیگری را برنامه ریزی کنیم که انشاءالله آنها را هم در دستور کار داریم که بتوانیم هر چقدر زودتر در زمان طلایی به بیمار برسیم و از عوارض بعد از آن پیشگیری کنیم.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در کل کشور حدود ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی داریم که میتوانیم ادعا کنیم از سازمانهایی هستیم که ۸۳ درصد نیروهایمان عملیاتی هستند و تنها ۱۷ درصد که حدود ۱۴، ۱۵ درصد بخش دیپاچینگ هستند و وقتی شهروندان تماس بگیرند انها راهنمایی میکنند و حدود دو یا سه درصد در کل کشور نیروهای ستاد داریم که کار پشتیبانی این نیروها را انجام میدهند.
میعاد فر در پاسخ به سوال مجری که آیا این تعداد نیرو در برابر جمعیت ۸۵ میلیونی کشور پاسخگو است؟ گفت: یک برنامهای را به عنوان اورژانس مطالعه میکنیم که در این برنامه افرادی که در حوزه پرستاری یا نرسینگ تجربه دارند و درس خوانده دانشگاهی هستند و حتی پزشکانی که مایل باشند در این طرح به ما کمک کنند در محلها و شهر شناسایی شوند و در یک دوره آموزش کوتاه مدت، آموزشهای فوریتهای پزشکی را ببینند تا هر موقع که در یک شرایط عادی و تعطیل هستند میتوانند از طریق اپلیکیشن به سیستم ما وصل شوند و در آن محل اگرماموریتی اتفاق بیافتد ما از انها کمک خواهیم گرفت و انها میتوانند با کارت شناسایی که از طرف ما تامین میشود اقدامات اولیه را انجام دهند و با سیستم ما تماس بگیرد و ما آمبولانس و موتورلانس بفرستیم که در حال بررسی این طرح هستیم تا انشاءالله مسائل قانونی را پیگیری کنیم و به صورت پایلوت در یک شهر یا در چند منطقه شهرداری بتوانیم با همکاریهای شهرداری و محلی هم از آنها کمک بگیریم.
او افزود: خاطرم است که آقای رئیس جمهور روز اول سال ۱۴۰۱ از اورژانس یک بازدیدی داشتند و فرمودند که چند آمبولانس لازم است و بنده عرض کردم که اگر سر هر خیابان هم آمبولانس بگذاریم باز هم دیر میرسیم، چون ترافیک است و در شهرهای بزرگ ما حدود ۱۲ دقیقه زمان نیاز داریم که به بیمار برسیم، ولی در شهرهای کوچک هشت دقیقه نیاز هست که بالای سر بیمار حضور داشته باشیم، ولی در جادهها نسبتاً وضعمان بهتر است بین ۱۴ تا ۱۵ دقیقه خدمات میدهیم.
3 هزار دستگاه آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر از مشکلات جدی
میعادفر افزود: برای فعالیت در فوریتهای پزشکی سه عنصر اساسی داریم یک پایگاه، نیروی انسانی و یکی امبولانس است یعنی یکی از اینها نباشد خدمات رسانی دچار اختلال میشود، بحث آمبولانس یکی از مشکلات جدی ماست و تقریبا از روزی که مسئولیت را پذیرفتیم اعلام کردیم که وضعیت ناوگان امبولانس خوب نیست، از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه امبولانس سه هزار دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارند و با توجه به اینکه اورژانس ۲۴ ساعته فعال است یعنی یک امبولانس سه شیفت کار میکند اگر بخواهیم عمر کارمندی برایش حساب کنیم یعنی یک آمبولانس ۴۵ سال کار میکند، یعنی ۱۵ هشت ساعت در سه شیفت کار میکند؛ افرادی هم با تواناییهای رانندگی مختلف در این ماشینها مینشینند بنابراین در دنیا پنج سال آمبولانسها تغییر کاربری میدهند و استفادههای دیگری از انها میشود در کشور ما بالاخره بحث تحریمی و مشکلاتی که وجود دارد ما تا ۱۰ سال، ولی الان از ۱۵ سال هم عبور میکند یک امبولانس ممکن است در مسیری که بیمار را داریم حمل میکنیم در مسیر راه خراب شود و برای بیمار ایجاد مشکل کند، همه جا هم گفتیم هم سازمان برنامه و هم به دولت اعلام کردیم که کمک کنید.
او افزود: امسال البته اعتباری را در سال ۱۴۰۱ گذاشتهاند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی گذاشتهاند و تنها صد میلیارد تومان را دادهاند، از این فرصت استفاده میکنم عزیزان سازمان برنامه اگر برنامه را میبینند لطف کنند آن ۴۰۰ میلیارد تومان را به ما دهند و بتوانیم با این مبلغ حداقل ۲۰۰ آمبولانس خریداری کنیم و بخشی از مشکلات را برطرف کنیم که انشاءالله در برنامه ۱۴۰۲ هم سازمان برنامه و هم دولت محترم و هم مجلس اعتبار خوبی را بگذارند ما اگر بخواهیم سالی هزار دستگاه آمبولانس خریداری کنیم یعنی سه هزار میلیارد تومان پول میخواهیم، اگر بخواهیم سه هزار دستگاه را جایگزین کنیم حداقل ۹ هزار میلیارد تومان پول لازم داریم، واقعا این پول باید فراهم شود، چون یکی از مطالبات جدی نمایندگان در همه حوزهها اولین مشکلشان آمبولانس است.
رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به تولید آمبولانس در داخل کشور نیز گفت: اول اینکه پلتفرم ون در کشور تولید نمیشود بعضی از شرکتها ونهایی را آوردهاند و از نظر کیفیت برای اورژانس خیلی کاربری ندارد، لذا ما برای اینکه آمبولانس را تهیه کنیم حتماً باید شاسی را از خارج از کشور وارد کنیم، اما شرکتهایی داریم که توانایی کاربری آمبولانس را ایجاد کنند تقریباً حدود ۳۵، ۴۰ درصد در واقع یک آمبولانس میشود که میتواند در کشور این کار انجام شود.
میعاد فر در خصوص تهیه تجهیزات اورژانس از شرکتهای دانش بنیان گفت: تقریباً در این یکی دوسالهای که من مسئولیت را دارم تمام خریدهایی که برای آمبولانسهایمان داشتیم از نظر تجهیزات مثل تل کاردیو، ساکشن و بقیه وسایلهای دیگر را از شرکتهای داخلی و تجهیزات داخلی تهیه کردهایم و با کیفیت و قیمت مناسب، مهم اینکه قیمت هم مناسب است و در همین دو سه روز قبل نمایشگاهی بود و ما بازدیدی از شرکتهایی که تولید کننده بودند خیلی تشویق کردیم که اصلا ما خریدار این محصولات هستیم، انشاءالله کیفیت کارشان را بالا ببرند و هم سعی کنند قیمت را میتوانند کمتر کنند و ما خریدارهای آنها هستیم.
رییس اورژانس کشور در خصوص راهکار کاهش آمار تصادفات نیز گفت: ما آخر ماجرا وارد قضیه میشویم به هر حال داستان راه یک مورد است، بحث اعمال قانون یک مورد است بحث علامت گذاری، نقاط حادثه خیز، مهمتر از همه رانندگی درست و استفاده از رانندگی و تواناییهای انجام رانندگی و اعمال قانون، در همه دنیا در رعایت قانون سختگیرانه عمل میکنند باید گله کنم داستان این را که مثلا پلیس ما زحمت میکشد و ماشین و موتور متخلف را به پارکینگ میبریم، بعد یک عیدی میشود و یک دفعه به مناسبت تولد همه را ازاد میکنیم یعنی ما به کسی که تخلف میکند جایزه هم میدهیم، به کسی که تخلف میکند باید به شدت به آن برخورد کرد، وقتی کسی ببیند تخلف کرده حالا یک ماه دوماه خودرو یا موتور را گرفتهاند میگوید در یک مناسبت عید نوروز ترخیص میشود، باید هیچ اغماضی نداشته باشیم.
خدمات دهی به هموطنان در ایام سرما
او افزود: در فصل سرما که از آذرماه شروع میشود در خصوص خدمات دهی به هموطنان، همگام با همه سازمانهای امدادی مانند پلیس، هلال احمر و راه در کنار هم هستیم و الان هم در همه پایگاهها مستقر هستیم ما الان تقریباً بیش از هزار و ۷۰۰ پایگاه جادهای داریم که در اقصی نقاط کشور مستقر هستند در فاصله ۴۰ کیلومتری مستقر هستند و بخشی از پایگاههایمان در کنار پلیس و بخشی در کنار هلال احمر و بخشی هم به صورت مستقل است و هماهنگ با یکدیگر و در خدمت مردم هستیم، بعضی از جادهها برفی است و توصیه داریم حتماً با امکانات لازم حرکت کنند زنجیر چرخ حتماً همراه داشته باشند و تمرین کنند دربستن زنجیر چرخ، در فضای سرد خیلی سخت است، و رانندگی مطمئنه اینها مواردی است که میتواند از آسیب رساندن به خودشان و دیگران ممانعت کند.
میعادفر در خصوص خدمات دهی در ایام نوروز نیز گفت: معمولاً ایام نوروز ایام پرکاری برای سازمانهای امدادی است چند روز مانده به سال نو تا ۱۵ فروردین به هر حال مردم از این تعطیلات نوروزی استفاده میکنند همکاران ما از مرخصی محروم هستند و مجبور هستند که در پایگاهها و ایستگاههای خودشان مستقر و به خدمت رسانی آماده باشند کار شلوغی است به هر حال تجربه طولانی همکاران بنده دارند و تلاش میکنند به بهترین نحو خدمات رسانی انجام شود.
اورژانس به صورت هوشمند رصد میشود
او در خصوص شایعات در فضای مجازی مبنی بر خالی بودن آمبولانس یا پرداختن به حمل موارد دیگری غیر از بیمار هم گفت: آمبولانسها در بخش اورژانس به صورت هوشمند رصد میشوند و مانیتور میشوند و جی پی اس دارند و در واقع از طریق هوش مصنوعی اینها همه مشخص میشوند که کجا هستند و چگونه میآیند در بحث انتقال مصدومین در شهرهای بزرگ ما شهرها را زون بندی میکنیم مثلا ما در تهران پنج زون داریم، مثلا نمیتوانیم مریضی که در شرق تهران است را به بیمارستان غرب تهران ببریم یا در جنوب به شمال برویم، چون هم زمان را از دست میدهیم و ممکن است بیمار در مسیر بیشتر اذیت شود، در زونهایی که پیش بینی شده معمولاً انتقال بر اساس بیماری و تخصصی که در آن بیمارستان وجود دارد منتقل میشود. آمبولانسهای که در این چرخه نیستند با نیروی انتظامی هماهنگ شده که تمام آمبولانسهایی که شرایط ما را که ندارند توسط دادستانی دستور داده شده که اینها را پارکینگ ببرند تا تکلیف آمبولانسهایی که صاحب ندارد و کارهای دیگری میکنند مشخص شود، ولی امبولانسهای که در حوزه ما هستند و خصوصی که زیر نظر ما هستند اینها به هیچ وجه نمیتوانند غیر از وظیفه انجام دهند.
رییس اورژانس کشور در مورد حمل بیمار با بالگرد نیز گفت: خوشختانه در بحث اورژانس هوایی در هفت هشت ساله رشد خوبی داشتیم تقریباً ۵۰ ایستگاه اورژانس هوایی داریم و یک اورژانس بال ثابت که هواپیما برای مسیرهای طولانی داریم که بیشتر انها هم در مناطق محروم و کم برخوردار هستند، مثلا ما امسال در هشت ماهه اول سال حدود ۱۹۱ سورتی پرواز داشتیم، علاوه بر مادران باردار که منتقل کردیم مثلا ما در سال گذشتته ۴۰۴ مادر باردار را منتقل کردیم اگر یک قل داشته باشد یعنی ۸۰۸ نفر را منتقل کردیم که بسیار برای ما مهم بود.