در برنامه کشیک سلامت اعلام شد: پزشکان قراردادی تامین اجتماعی استخدام رسمی می‌شوند

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین ‌اجتماعی خبر داد: شنبه گذشته در هیات امنای تامین اجتماعی مصوب شد که تمام پزشکان عمومی و متخصص که در پنج سال گذشته به‌صورت قراردادی کار کرده‌اند، استخدام رسمی بشوند.

مهدی ناقوسی، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین ‌اجتماعی به همراه شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با حضور در برنامه کشیک سلامت از استخدام رسمی پزشکان عمومی و متخصص قراردادی در سازمان تامین اجتماعی خبردادند.

به گزارش آی‌مدتودی، شهرام غفاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نبود برنامه استراتژیک در سازمان تامین اجتماعی و عدم مشورت با کارشناسان برای تصمیم‌گیری، گفت‌: سازمان تامین اجتماعی بخشی از نظام سلامت کشور است و متولی آن نیست؛ به عنوان مثال، این سازمان متولی اجرای‌کردن پزشک خانواده یا نسخه الکترونیک نیست. چارچوب اجرای این قوانین در جای دیگری است، اما سازمان ما، یکی از بزرگ‌ترین اجراکنندگان آن به‌شمار می‌رود. بنابراین تامین اجتماعی برنامه‌های خود دارد و آنان بر اساس قوانین موجود، تنظیم می‌شوند.

نظام سلامت، بازار محور است

او با اشاره به ضعف‌ها‌ و نقاط مثبت طرح دارویار ادامه داد: آیا می‌توان گفت که مشکلات اجرای این طرح یا طرح پزشک خاتواده مانند عدم پرداخت‌ها و عدم تخصیص ارز، ناشی از برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی است؟ واقعیت آن است که نظام سلامت ما، بازار محور است و بازیگران متعددی در آن حضور دارند و به همین دلیل نظام پرداخت باید اصلاح شود اما قبل از آن، باید گفت تنها اصلاح نظام پرداخت یک سازمان، مشکلی را حل نمی‌کند و باید به‌صورت کلان آن را دید.

غفاری با اشاره به اجرای طرح نسخه الکترونیک، تاکید کرد: در ابتدا مشکل نبود نرم‌افزار نسخه‌‌نویسی در کشور بود که به مرور اصلاح شد اما پزشکان سلیقه‌های متفاوت دارند. از سوی دیگر، وزرات بهداشت مسئول کدنویسی است اما وقتی سیستم قطع می‌شود، به مشکل برمی‌خوریم و این مشکل قطع اینترنت است، نه نسخه‌نویسی الکترونیک. 

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان نقشی در اجرایی‌شدن نسخه الکترونیک ندارد و صرفا اجراکننده قوانین بوده، در ادامه افزود: قرار بود در ابتدا به‌صورت روزانه پرداخت داشته باشیم، اما تقلب‌‌ها در پرداخت آنلاین، باعث شد که آن را به‌صورت ماهانه انجام دهیم. اما اینکه سازمان تامین اجتماعی در پرداختی‌هایش عقب مانده، ربطی به نسخه الکترونیک ندارد.

تامین اجتماعی برنامه مشخص دارد

مهدی ناقوسی، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز در برنامه کشیک سلامت، در پاسخ به این انتقادها که تصمیم‌گیران اصلی این سازمان کارشناس حوزه درمان نیستند، گفت: اگر نگاهی به خدمات مستقیم تامین اجتماعی داشته باشیم، دیگر نمی‌توان گفت که سازمان برنامه مشخصی‌ ندارد. در تامین اجتماعی کارشناسان زیادی، مانند بنده و آقای دکتر غفاری وجود دارد و این انتقادها درست نیست.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا این سازمان با کمبود پزشک متخصص مواجه شده است، ادامه داد: مدیران اسبق سازمان که مهمان هفته گذشته برنامه کشیک سلامت بودند، در آن زمان می‌گفتند بهتر است پزشک استخدام نشود و ساعتی باشد. اما ما تلاش کردیم مصوبه‌ای که دوستان در هیات مدیره تصویب کردند را لغو کنیم. 

ناقوسی همچنین خبر داد که شنبه گذشته در هیات امنای تامین اجتماعی مصوب شد که تمام پزشکان عمومی و متخصص که در پنج سال گذشته به‌صورت قراردادی کار کرده‌اند، استخدام رسمی بشوند.

گفتنی است که علی اعتصام‌پور، مدیر سابق درمان تامین اجتماعی اصفهان و محمد حسین اباذری، مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی سیستان و بلوچستان هفته گذشته مهمان برنامه کشیک سلامت بودند. بنابراین در ادامه برنامه کشیک سلامت علی اعتصام پور برای پاسخ به ادعای مهدی ناقوسی، گفت: آقای ناقوسی در حقیقت پیش‌مرگ مسئولین غیرسازمانی شدند و از ایشان تقاضا دارم حرمت پیش‌کسوتی را نگه دارند. قدرتی برای اصلاح مصوبه استخدام پزشکان نداشتم اما این آقایان اکنون می‌توانند موضوع استخدام و تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کنند.

او ادامه داد: آقای غفاری انسان شریف و اقتصاددانی است، اما تعجب می‌کنم که چرا از سیستم دفاع می‌کنند و پیش‌مرگ آن شده‌اند. قسم پزشکی به تمامی مسائل ترجیح دارد. آقای ناقوسی به عنوان یکی از مدیران در زمان ریاست من، شاهد بود که بنده در مدت 9 سال مدیریتم تخلفی نداشته‌ام اما الان متهم می‌شوم و خواهش می‌کنم سیاست را با مسائل دیگر، قاطی نکنند.

ناقوسی هم در پاسخ گفت: من گفتم ایشان در استان اصفهان و 32 مدیر درمان به همراه مسئولان ارشد وقت سازمان، بنا بر شرایط زمانی سال 95 صلاح دانستند که پزشک قراردادی بهتر از استخدامی است. اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که پزشکان برای داشتن امنیت شغلی باید استخدام شوند.

لازم به ذکر است به دلیل اهمیت خدمات و نقش مهم سازمان تامین اجتماعی در نظام سلامت کشور و همچنین چالش‌های گسترده پیشروی این سازمان و بررسی انتقادهای بیشماری که به این سازمان می‌شود، کشیک سلامت قصد دارد به‌صورت مداوم و با حضور کارشناسان مطرح، موضوعات مطروحه را بررسی کند.

کشیک سلامت به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی کاری است از گروه سلامت اجتماعی که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *