خاک خوردن 360 تن تجهیزات پزشکی در گمرک

نزدیک به ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار در گمرک معطل ابلاغ چهار به یک حقوق گمرکی است.

بعد از بحرانی‌شدن حوزه دارو و رشد کمبود‌های دارویی حالا نوبت به تجهیزات پزشکی رسیده‌است تا با چالش گرانی و کمبود مواجه شود.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از جوان آنلاین، ماجرا بر سر تعرفه واردات و اختصاص ارز و مسائلی از این قبیل است و جدای از مدیریت وزارت بهداشت، بخشی از ماجرا هم به عملکرد بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد. از همه جالب‌تر اینکه همان دارو و تجهیزاتی که در داروخانه و بیمارستان به سختی گیر می‌آید، پشت در‌های گمرک رسوب کرده‌است، اما شرکت‌های وارد‌کننده منتظر کاهش تعرفه واردات گمرکی از ۴ درصد به یک درصد هستند و برای واردات این کالا‌ها اقدامی نمی‌کنند. بر این اساس حالا حدود ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار در گمرک خاک می‌خورد؛ تجهیزاتی که معطل ابلاغ چهار به یک حقوق گمرکی است.

آمار‌های متفاوتی از کمبود‌های دارویی از سوی اشخاص مختلف اعلام می‌شود. علی بابایی کارنامه، نماینده مجلس در خصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از کمبود بیش از ۲۰۰قلم دارو در کشور خبر می‌دهد، اما سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «برای حوزه تأمین دارو، ۱۳۳ قلم دارو را در بحران می‌بینیم.»

خلاصه اینکه کمبود‌های دارویی در کشور سه رقمی‌شده و اگر مدیریت نشود، ممکن است مانند پاییز و زمستان سال گذشته دچار بحران شویم. از همه مهم‌تر اینکه بحران دارویی دامن تجهیزات پزشکی را هم گرفته‌است و گرانی و کمبود‌ها در این حوزه نیز دیده می‌شود. نکته قابل‌تأمل اینجاست که دارو و تجهیزات پزشکی وارد شده‌است، اما در حال حاضر در گمرک خاک می‌خورد!

۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی چشم انتظار ترخیص

«نزدیک به ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار در گمرک معطل ابلاغ چهار به یک حقوق گمرکی است.» این را سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید. او می‌افزاید: «یکی از دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی بحث تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بود. در دو جا ما برای دولت تکلیف ایجاد کردیم در جای اول برای اینکه حذف ارز ترجیحی را داشتیم، دولت را مکلف کردیم که ما‌به‌التفاوت آن را به بیمه‌ها پرداخت کند.» ماجرای رسوب در گمرک فقط مختص تجهیزات پزشکی نیست و در حوزه دارو هم با همین چالش مواجهیم.

«اکنون دارو به حد کافی و بیش از نیاز در پشت گمرک دپو شده و به دست مردم نرسیده‌است»؛ این جمله‌ای است که محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس گفته‌است. از نگاه او، این واقعاً سزاوار نیست و حتماً دوستان ما در وزارت صمت وظایفی دارند و باید بحث مربوط به نرخ گمرک و سود بازرگانی را وزارتخانه‌هایی همچون صمت و اقتصاد و دستگاه‌های دیگر به گمرک ابلاغ کنند تا گمرک بتواند این کار را انجام دهد البته مسئولیت پیگیری با وزارت بهداشت است و مجلس هم حتماً کمک خواهد کرد که این کار انجام شود.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
Articles: 652

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *