سنگ‌اندازی مافیای واردات تجهیزات پزشکی؛ تولیدکنندگان داخلی مغلوب قدرت می‌شوند

حدود دو سال است که با اداره کل تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت در حال مذاکره هستیم و تاکنون به غیر از اندکی از مجوزها، برای بقیه مجوزی صادر نشدند.

سرمایه‌گذاری در زمینه تولیدات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی علاوه بر کاهش و صرفه‌جویی ارز، اشتغال زایی و تامین مستمر این سیستم را شاهد خواهیم بود اما مافیای واردات با سنگ اندازی تولیدکنندگان را مغلوب قدرت خود می‌کنند.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از خبرگزاری فارس؛ اگر چه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند بیشتر نیازهای کشور به تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را تامین کنند اما مافیا هیچ وقت دست از لابی‌گری برای واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی پرسود برنداشته و مانع بزرگی برای صدور مجوزهای سرمایه گذاران در این زمینه شده‌اند.

سرمایه‌گذاران از وضعیت بازار تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به شدت گلایه‌مند و دلخور هستند. آن‌ها معتقدند که فرصت‌طلبان چرا باید بتواند به آسانی واردات با مجوز انجام دهند در صورتی که برای دریافت مجوز تولیدات در داخل چند سال باید منتظر بود و در آخر بدون نتیجه کار به مرحله نهایی نرسد.

 تسهیل‌گری برای تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

 محمد صالحی، مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان که یکی از سرمایه‌گذاران در صنعت تولید تجهیزات آزمایشگاهی است، در گفت‌وگو با فارس ضمن بیان اینکه یکی از علت‌هایی که پروژه‌های بزرگ که به مرحله نهایی نمی‌رسند موانع ایجاد شده صدور مجوزها است گفت: حدود دو سال است که با اداره کل تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت برای دریافت مجوزهای تولید این کارخانه در حال مذاکره هستیم و تا اکنون به غیر از اندکی از مجوزها که حدودا ۱۰درصد درخواست ما برای پروژه را شامل می‌شود، برای بقیه مجوزی صادر نشدند.

او با اشاره به اینکه نیاز به تسهیل‌گری در این زمینه داریم گفت: کمترین نیازمندی این نوع سرمایه‌گذاری بزرگ، حداکثر همکاری بدنه دولت با سرمایه‌گذار است. در این نوع پروژه‌ها با فناوری پیشرفته علاوه بر اشتغال‌زایی بومیان آن منطقه، ارزش افزوده‌ای از لحاظ خدمت‌رسانی برای تکنولوژی‌های جدید جامعه انسانی آن منطقه خواهد داشت.

صالحی با بیان اینکه مستلزم همکاری دست‌اندرکاران برای صدور مجوزهای کسب و کار در این زمینه با سرمایه‌گذار هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل، تاخیر در صدور مجوزها، بروکراسی اداری است و همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری یکی از بزرگترین آیتم‌ها زمان است و هزینه فرصت را باید درنظر گرفت که امیدواریم دولت سیردهم و دست‌اندرکاران به این قضیه هر چه سریع‌تر پی ببرند.

این فعال عرصه محصولات پزشکی افزود: هر سرمایه‌گذار بعد از شروع نیاز دارد در یک بازه زمانی استاندارد سرمایه آن برگردد که این موضوع در سیستم‌های دولت پیشین و ورژن ابتدایی مدیران این دولت اتفاق نیفتاد.

مدیرعامل این شرکت پزشکی از مدیران قبلی اداره کل تجهیزات پزشکی انتقاد کرد و گفت: تغییر رویکرد مدیریت جدید بعد از ورود دکتر جلال غفارزاده اتفاق افتاد که امیدواریم نقش تسهیل‌گری را در این زمینه فراهم سازند.

او ضمن اشاره به اینکه با تغییر دید در بدنه دولت، شعار سیستم‌ها به عمل خواهد رسید، گفت: اگر عمل به شعارهایی نظیر سرمایه‌گذاری در داخل، تولید، ورود تکنولوژی جدید به عرصه تولید و پرهیز از تکنولوژی قدیم در دولت وجود نداشته باشد عملا آن‌ها در حد شعار باقی خواهند ماند.

صالحی با بیان اینکه در سال قبل برای دریافت مجوز حدود یک سال و نیم باید معطل می‌ماندیم و در نهایت هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، افزود: قطعا سرمایه‌گذار با این منابع ریالی به سمت سیستم‌های دیگر برای بازده سودآوری کشانده می‌شود.

او ضمن بیان اینکه تجهیزاتی که قرار است تولید شود اکنون به صورت ۱۰۰ درصد وارد می‌شود، افزود: تمام این پروژه‌ها به صورت وارداتی است که شرکت نویان نگین پارسیان اولین شرکت تولیدی خواهد بود که در فاز اول حدود ۶۰ محصول پرکاربرد را از مرحله واردات به تولید داخلی خواهد رساند.

صالحی عنوان کرد: این مافیا با سنگ‌اندازی مانع دریافت مجوزهای لازم برای تولید می‌شوند که ما امیدواریم هستیم با تغییر رویکرد مدیریتی در بدنه وزارت بهداشت این پروسه با صدور مجوزهای کسب و کار در این پروژه بزرگ به تولید برسیم.

این سرمایه‌گذار عرصه تجهیزات پزشکی ادامه گفت: با تشکیل متعدد جلسات با مدیران اداره کل تجهیزات پزشکی آن‌ها مدعی هستند که هیچگونه مانعی وجود ندارد و باید این مجوزها صادر م‌ شد، اما آنچه در عمل با آن مواجه‌ایم این است که با بهانه‌های مختلف تاکنون این اتفاق نیفتاده است و پروژه با تاخیر روبرو شده است.

او به مصمم بودن این شرکت جهت نهایی کردن این پروژه اشاره کرد و گفت: حمایت‌های خوبی از جانب بندر نوشهر و شرکت برای ادامه کار اتفاق افتاده امیدوارم اندک مسائلی که برای صدور مجوزها وجود دارد در حداقل زمان ممکن برطرف شود تا بتوانیم امسال این پروژه را به مرحله نهایی برسانیم.

صالحی به تولید محصولات در داخل و رفع کمبود این مشکلات اشاره کرد و افزود: با هدف رفع چالش‌ها و بروکراسی‌های اداری سرمایه‌گذاران زیادی جذب خواهند شد و در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید محصولاتی خواهیم بود که در حال حاضر کاملا وارداتی هستند.

او به ۲۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی با کد آی آر سی که همه توانایی تولید داخل را دارند اشاره کرد و گفت: با تولید این اقلام در کشور علاوه بر کاهش هزینه، در زمینه اشتغال حرکت موثری اتفاق خواهد افتاد و همچنین در مراحل بعدی سطح و عمق تولید محصولات را بیشتر خواهیم کرد.

صالحی با بیان اینکه امسال در زمینه تجهیزات پزشکی با چالش روبرو هستیم، اظهار کرد: محصولات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با دو فاز متضاد هم مواجه هستند که در فاز نخست برای نگه داشتن قیمت این محصولات و فاز دوم کمبود منابع داخلی کشور از ریال و ارز دچار مشکل هستیم.

او با اشاره به اینکه دارو و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در تحریم نقشی ندارند، گفت: علت کمبود موارد فوق خود تحریمی در داخل است و در این زمینه به جزئیات به جای کلیات پرداخته شده است.

این فعال عرصه تجهیزات پزشکی در پایان ضمن درخواست از مدیریت جدید جهت تسهیل‌گری و برطرف کردن مشکلات کوچک برای دریافت مجوزهای این شرکت گفت: دید متفاوت مدیریت جدید نسبت به مدیریت قبلی، فعالان اقتصادی در این زمینه را امیدوار کرده است.

به گزارش فارس؛ کارخانه نویان نگین پارسیان بزرگترین کارخانه تولید کیت و دستگاه آزمایشگاهی خاورمیانه در تاریخ سیزدهم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر کلنگ‌زنی شد.

این کارخانه تولیدکننده محصولات تشخیصی با سیستم‌های تمام اتوماتیک حدود ۱۳۰ قلم محصول تشخیصی رجیستر شده و مداوم در آزمایشگاه‌های کشور توزیع می‌کند که با تولید این محصولات وارداتی علاوه بر کاهش و صرفه جویی ارز، اشتغال زایی و تامین مستمر این سیستم را شاهد خواهیم بود، در فاز اول ۷۵ نفر و فاز دوم و سوم ۲۵۰ نفر نیرو در سیستم کاری جذب خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
مقالات: 652

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *