تمامی آنچه باید درباره ونتیلاتور خانگی بدانید

دستگاه ونتیلاتور به شما کمک می‌کند هنگامی که بیمار یا زخمی هستید یا برای عمل جراحی در بیمارستان بستری شده‌اید، به راحتی نفس بکشید. این دستگاه، هوایی با اکسیژن زیاد را به ریه‌های شما تزریق کرده و به شما در خروج دی اکسید کربن، کمک می‌کند.

به گزارش آی‌مدتودی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین، ونتیلاتورها در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام از آن‌ها، سطوح مختلفی از مراقبت را فراهم می‌کنند. نوعی که پزشک انتخاب می‌کند به وضعیت بیمار بستگی دارد. برای نجات جان بیماران، ونتیلاتورها در بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین در صورت نیاز به تنفس طولانی مدت، امکان استفاده از دستگاه ونتیلاتور در خانه نیز وجود دارد.

دستگاه ونتیلاتور خانگی چیست؟

قبل از خرید ونتیلاتور خانگی بهتر است اطلاعاتی درباره دستگاه و کاربردهای آن به دست آورید. این دستگاه از جمله تجهیزات پزشکی است که برای ارائه حمایت تنفسی به بیماران در محیط خانه یا دیگر محل‌های غیر بیمارستانی طراحی شده است. معمولا این دستگاه‌های خانگی نسبت به دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها، پیچیدگی کمتری دارند و اغلب، دارای رابط‌های ساده‌ای هستند که می‌توانند به راحتی توسط بیماران یا مراقبین آنان استفاده شوند.

با این حال، آن‌ها همچنان از بسیاری از ویژگی‌های دستگاه‌های ونتیلاتور بیمارستانی استفاده می‌کنند؛ مانند قابلیت تنظیم سطوح اکسیژن و فشار. این دستگاه‌ها به ویژه برای بیمارانی با شرایط تنفسی مزمن مانند بیماری مزمن انسداد ریه، بیماری عصبی – عضلانی انحلالی یا بیماری‌های تحدیدی ریوی که به حمایت تنفسی دائمی نیاز دارند، بسیار مفید هستند.

ونتیلاتور چه وظایفی برعهده دارد؟

عملکرد این دستگاه به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حفظ تنفس: دستگاه تنفسی ونتیلاتور به بیمارانی که در تنفس دچار مشکل هستند، کمک می‌کند تا روند طبیعی تنفس را پیدا کنند.

ارائه هوای تازه: دستگاه تنفسی ونتیلاتور خانگی، هوای تازه را به بیماران می‌رساند.

کمک به سطح اکسیژن: این دستگاه به بیماران کمک می‌کند تا میزان اکسیژن خون در حد نرمال باقی بماند.

کمک در ازدیاد تنفس: دستگاه تنفسی ونتیلاتور به بیمارانی که نیاز به افزایش حجم نفس دارند کمک می‌کند تا به شکل صحیح و با تناسب، تنفس کنند.

کمک در پاکسازی ریه: این دستگاه به بیماران کمک می کند تا قسمت‌های آلوده و مخاطی ریه، به شکل صحیح و کامل از ریه تخلیه شود.

انواع ونتیلاتور

در پزشکی، ونتیلاتورها یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای حفظ و پشتیبانی از تنفس بیماران هستند. ونتیلاتورها در دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم بندی می‌شوند:

ونتیلاتورهای تهاجمی:

 این نوع ونتیلاتور با استفاده از لوله‌گذاری تراشه‌ای یا تحت فشار قرار دادن ماسک‌های تنفسی به صورت تهاجمی، هوای مصرفی را به ریه‌های بیمار تزریق کرده و از طریق همین لوله یا ماسک، هوای اضافی بی‌کیفیت را از ریه‌های بیمار خارج می‌کند. این نوع ونتیلاتور بیشتر در موارد بحرانی استفاده شده و باعث حفظ فشار داخل ریه‌ها و پشتیبانی از تنفس بیمار می‌شود. به دلیل خطرات احتمالی، استفاده از آن نیاز به تجهیزات خاص و تخصصی دارد و باید فردی متخصص حضور داشته باشد.

ونتیلاتورهای غیر تهاجمی:

 ونتیلاتورهای رسمد با استفاده از فناوری‌های نوین، مانند سیستم‌های الکترونیکی و میکروکنترلرها، قابلیت پایش و کنترل تنفس بیمار را دارد. بر خلاف ونتیلاتورهای تهاجمی که نیاز به وارد کردن لوله به داخل جسم بیمار دارند، ونتیلاتورهای غیر تهاجمی از طریق یک ماسک به دستگاه تنفس بیمار متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها در بسیاری از درمانگاه‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه‌های تنفسی

به دلیل اهمیت دستگاه‌های تنفسی، هنگام خرید باید به برخی نکات توجه کنید. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

  • کوچک و سبک بودن دستگاه
  • اندازه گیری و نمایش زمان دم و بازدم بیمار
  • مقاومت در برابر سقوط و چرخش
  • دارا بودن مدهای تنفسی مورد نیاز بیمار

کاربردهای ونتیلاتور خانگی

این دستگاه‌ها برای بیمارانی که به هر دلیلی مشکل تنفسی دارند کاربردی هستند. این بیماران باید دستگاه را برای مدت طولانی در خانه استفاده کنند و کیفیت اکسیژن خود را بهبود بخشند. بعضی افراد مبتلا به کووید-۱۹ با مشکل شدید در تنفس روبرو می‌شوند. این مشکل فقط در افرادی با بیماری‌های حاد رخ می‌دهد که شامل حدود ۵٪ از موارد کووید-۱۹ می‌شود. علاوه بر این، پزشکان نیز برای افرادی که جراحی کرده‌اند و توانایی تنفس ندارند، از ونتیلاتور خانگی رسمد استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

دستگاه ونتیلاتور یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های پزشکی برای کمک به تنفس بیماران است. این دستگاه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، یکی از تجهیزات اصلی است. با توجه به اهمیت این دستگاه، برخی شرکت‌ها دستگاه‌های تنفسی ونتیلاتور خانگی نیز تولید کرده‌اند. اما در هر صورت، قبل از خرید دستگاه تنفسی ونتیلاتور حتما باید با پزشکان متخصص و فارغ‌التحصیل از رشته‌های مرتبط مشورت کنید. همچنین باید از محلی معتبر و با سابقه خرید کنید تا دستگاه شما دارای کیفیت بالا باشد و به درستی عمل کند.

به اشتراک بگذارید
دبیر تحریریه
دبیر تحریریه
مقالات: 652

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *